Tác động của trải nghiệm dịch vụ sân bay lên hình ảnh thương hiệu địa phương và dự định quay trở lại điểm đến: Trường hợp thành phố Đà Nẵng

Các tác giả

  • Trần Xuân Quỳnh Trường Đại học Kinh tế - Đại học Đà Nẵng
  • Nguyễn Thị Phúc Cẩm Trường Đại học Kinh tế - Đại học Đà Nẵng
  • Nguyễn Phạm Diệu Mơ Trường Đại học Kinh tế - Đại học Đà Nẵng

Từ khóa:

Trải nghiệm sân bay, sự hài lòng, dự định quay trở lại điểm đến, hình ảnh thương hiệu địa phương

Tóm tắt

Chất lượng trải nghiệm sân bay đóng vai trò quan trọng trong việc xây dựng hình ảnh thương hiệu của các thành phố du lịch như Đà Nẵng. Sân bay thường là địa điểm đầu tiên và cũng là địa điểm kết thúc hành trình trải nghiệm của du khách. Do đó, mục tiêu của nghiên cứu này là tìm hiểu tác động của trải nghiệm dịch vụ sân bay lên hình ảnh thương hiệu địa phương và ý định quay trở lại điểm đến, trường hợp thành phố Đà Nẵng thông qua một khảo sát với 301 bảng câu hỏi. Nghiên cứu đã cho thấy rằng sự sạch sẽ, an ninh trật tự, dịch vụ check-in và tính thẩm mỹ đều ảnh hưởng tích cực lên sự hài lòng của khách hàng, trong khi đó vai trò của cơ sở vật chất lại không được ghi nhận. Ngoài ra, sự hài lòng về trải nghiệm sân bay là nhân tố quan trọng góp phần xây dựng hình ảnh thương hiệu địa phương. Cuối cùng, nghiên cứu xác nhận sự hài lòng về sân bay và hình ảnh thương hiệu địa phương là hai nhân tố ảnh hưởng ý nghĩa lên dự định quay trở lại điểm đến.

Tài liệu tham khảo

Ali, F., Kim, W.G. & Ryu, K. (2016), ‘The effect of physical environment on passenger delight and satisfaction: Moderating effect of national identity’, Tourism Management, 57, 213-224.

Ariffin, A.A.M. & Yahaya, M.F. (2013), ‘The relationship between airport image, national identity and passengers delight: A case study of the Malaysian low cost carrier terminal’, Asia Pacific Journal of Marketing Logistics, 31, 33-36.

Baharuddin, N.A.A. & Mahdzar, M. (2020), ‘Assessing the effect of airport physical environment on passenger's satisfaction: a mediating effect of passenger's delight’, Journal of Tourism, Hospitality & Culinary Arts, 12(1), 99-111.

Bakır, M., Akan, Ş., Özdemir, E., Nguyen, P.H., Tsai, J.F. & Pham, H.A. (2022), ‘How to achieve passenger satisfaction in the airport? Findings from regression analysis and necessary condition analysis approaches through online airport reviews’, Sustainability, 14(4), p.2151.

Baloglu, S. & Mangaloglu, M. (2001), ‘Tourism destination images of Turkey, Egypt, Greece, and Italy as perceived by US-based tour operators and travel agents’, Tourism Management, 22(1), 1-9.

Batouei, A., Iranmanesh, M., Mustafa, H., Nikbin, D. & Ping, T.A. (2020), ‘Components of airport experience and their roles in eliciting passengers' satisfaction and behavioural intentions’, Transportation Business & Management, 37, p.100585.

Bezerra, G.C. & Gomes, C.F. (2015), ‘The effects of service quality dimensions and passenger characteristics on passenger's overall satisfaction with an airport’, Journal of Air Transport Management, 44, 77-81.

Bezerra, G.C. & Gomes, C.F. (2019), ‘Determinants of passenger loyalty in multi-airport regions: Implications for tourism destination’, Tourism Management Perspectives, 31, 145-158.

Bezerra, G.C. & Gomes, C.F. (2020), ‘Antecedents and consequences of passenger satisfaction with the airport’, Journal of Air Transport Management, 83, p.101766.

Bianchi, C. & Pike, S. (2011), ‘Antecedents of destination brand loyalty for a long-haul market: Australia's destination loyalty among Chilean travelers’, Journal of Travel & Tourism Marketing, 28(7), 736-750.

Bitner, M.J. (1992), ‘Servicescapes: The impact of physical surroundings on customers and employees’, Journal of Marketing, 56(2), 57-71.

Bogicevic, V., Yang, W., Cobanoglu, C., Bilgihan, A. & Bujisic, M. (2016), ‘Traveler anxiety and enjoyment: The effect of airport environment on traveler's emotions’, Journal of Air Transport Management, 57, 122-129.

Breiter, D. & Milman, A. (2006), ‘Attendees’ needs and service priorities in a large convention center: Application of the importance–performance theory’, Tourism Management, 27(6), 1364-1370.

Chang, C.H. & Thai, V.V. (2016), ‘Do port security quality and service quality influence customer satisfaction and loyalty?’, Maritime Policy Management, 43(6), 720-736.

Chonsalasin, D., Jomnonkwao, S. & Ratanavaraha, V. (2021), ‘Measurement model of passengers’ expectations of airport service quality’, International Journal of Transportation Science Technology, 10(4), 342-352.

Chung, K.H. & Shin, J.I. (2004), ‘The relationship between destination cues of Asian countries and Korean tourist images’, Asia Pacific Journal of Marketing Logistics, 16(2), 82-100.

Dong, P. & Siu, N.Y.M. (2013), ‘Servicescape elements, customer predispositions and service experience: The case of theme park visitors’, Tourism Management, 36, 541-551.

Enz, C.A. & Taylor, M.S. (2002), ‘The safety and security of US hotels a post-September-11 report’, Cornell Hotel Restaurant Administration Quarterly, 43(5), 119-136.

Falk, T., Hammerschmidt, M. & Schepers, J.J. (2010), ‘The service quality-satisfaction link revisited: exploring asymmetries and dynamics’, Journal of The Academy of Marketing Science, 38(3), 288-302.

Gartner, W.C. & Ruzzier, M.K. (2011), ‘Tourism destination brand equity dimensions: Renewal versus repeat market’, Journal of Travel Research, 50(5), 471-481.

Hair, Jr.J.F., Sarstedt, M., Ringle, C.M. & Gudergan, S.P. (2017), Advanced issues in partial least squares structural equation modeling, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Halpern, N. & Mwesiumo, D. (2021), ‘Airport service quality and passenger satisfaction: The impact of service failure on the likelihood of promoting an airport online’, Research in Transportation Business Management, 41, p.100667.

Han, H. (2013), ‘Effects of in-flight ambience and space/function on air travelers' decision to select a low-cost airline’, Tourism Management, 37, 125-135.

Han, H., Kim, W. & Hyun, S.S. (2014), ‘Overseas travelers’ decision formation for airport-shopping behavior’, Journal of Travel Tourism Marketing, 31(8), 985-1003.

Hasan, M.K., Abdullah, S.K., Lew, T.Y. & Islam, M.F. (2019), ‘Determining factors of tourists’ loyalty to beach tourism destinations: A structural model’, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 32(1), 169-187.

Henseler, J., Ringle, C.M. & Sarstedt, M. (2015), ‘A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling’, Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 115-135.

Kanwel, S., Lingqiang, Z., Asif, M., Hwang, J., Hussain, A. & Jameel, A. (2019), ‘The influence of destination image on tourist loyalty and intention to visit: Testing a multiple mediation approach’, Sustainability, 11(22), p.6401.

Kozak, M. & Rimmington, M. (2000), ‘Tourist satisfaction with Mallorca, Spain, as an off-season holiday destination’, Journal of Travel Research, 38(3), 260-269.

Li, F., Wen, J. & Ying, T. (2018), ‘The influence of crisis on tourists’ perceived destination image and revisit intention: An exploratory study of Chinese tourists to North Korea’, Journal of Destination Marketing Management, 9, 104-111.

Mai Thị Kiều Lan & Hoàng Trọng Hùng (2021), ‘Ảnh hưởng của nhận thức trách nhiệm xã hội điểm đến du lịch đến ý định quay trở lại của du khách: trường hợp nghiên cứu tại Đà Lạt’, Hue University Journal of Science: Economics Development, 130(5A), 79-95.

Martín, C.R.R. (2006), ‘Tourism service quality begins at the airport’, Tourism Management, 27(5), 874-877.

Moon, H., Yoon, H.J. & Han, H. (2016), ‘Role of airport physical environments in the satisfaction generation process: mediating the impact of traveller emotion’, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21(2), 193-211.

Moon, H., Yoon, H.J. & Han, H. (2017), ‘The effect of airport atmospherics on satisfaction and behavioral intentions: Testing the moderating role of perceived safety’, Journal of Travel Tourism Marketing, 34(6), 749-763.

Nguyễn Tiến Thành (2021), ‘Mối quan hệ giữa hình ảnh điểm đến Đà Nẵng và ý định quay lại của du khách nội địa’, Tạp chí Khoa học và Công nghệ-Đại học Đà Nẵng, 19(4), 14-18.

Obenour, W., Patterson, M., Pedersen, P. & Pearson, L. (2006), ‘Conceptualization of a meaning-based research approach for tourism service experiences’, Tourism Management, 27(1), 34-41.

Phạm Thị Lan Hương & Nguyễn Minh Huy (2020), ‘Nghiên cứu tính cách thương hiệu điểm đến du lịch Đà Nẵng’, Tạp chí Phát triển kinh tế, 283, 68-84.

Phạm Thị Lan Hương, Trương Thị Vân Anh & Trương Đình Quốc Bảo (2022), ‘The influence of memorable tourism experience to revisit intention of domestic tourists: A case study for Danang City, Vietnam’, Ho Chi Minh city Open University Journal of Science-Economics Business Administration, 12(1), 125-138.

Sheng, X., Simpson, P.M. & Siguaw, J.A. (2017), ‘Communities as nested service scapes’, Journal of Service Research, 20(2), 171-187.

Tam, M.L., Lam, W.H. & Lo, H.P. (2008), ‘Modeling air passenger travel behavior on airport ground access mode choices’, Transportmetrica, 4(2), 135-153.

Tasci, A.D., Gartner, W.C. & Tamer Cavusgil, S. (2007), ‘Conceptualization and operationalization of destination image’, Journal of Hospitality Tourism Research, 31(2), 194-223.

Voltes, D.A., Rodríguez-Déniz, H. & Suau-Sanchez, P. (2017), ‘Vulnerability of the European air transport network to major airport closures from the perspective of passenger delays: Ranking the most critical airports’, Transportation Research Part A: Policy Practice, 96, 119-145.

Wattanacharoensil, W., Schuckert, M. & Graham, A. (2016), ‘An airport experience framework from a tourism perspective’, Transport Reviews, 36(3), 318-340.

Wirtz, J. & Zeithaml, V. (2018), ‘Cost-effective service excellence’, Journal of the Academy of Marketing Science, 46, 59-80.

Zeithaml, V.A. (2000), ‘Service quality, profitability, and the economic worth of customers: what we know and what we need to learn’, Journal of the Academy of Marketing Science, 28(1), 67-85.

Tải xuống

Đã Xuất bản

24-07-2023

Cách trích dẫn

Trần Xuân, Q., Nguyễn Thị Phúc, C., & Nguyễn Phạm Diệu, M. (2023). Tác động của trải nghiệm dịch vụ sân bay lên hình ảnh thương hiệu địa phương và dự định quay trở lại điểm đến: Trường hợp thành phố Đà Nẵng. Tạp Chí Kinh Tế Và Phát triển, (313), 60–69. Truy vấn từ http://js.ktpt.edu.vn/index.php/jed/article/view/1070