Khám phá vai trò trung gian của năng lực đổi mới và định hướng sáng nghiệp trong ảnh hưởng của chuyển đổi số đối với năng lực cạnh tranh của doanh nghiệp nhỏ và vừa

Các tác giả

  • Bùi Thành Khoa Đại học Công nghiệp Thành phố Hồ Chí Minh

Từ khóa:

Lợi thế cạnh tranh, chuyển đổi số, định hướng sáng nghiệp, năng lực đổi mới, SME, Việt Nam

Tóm tắt

Nghiên cứu này điều tra các tác động chiến lược của chuyển đổi số đến lợi thế cạnh tranh mà các doanh nghiệp nhỏ và vừa (SME) tại Việt Nam. Dựa trên quan điểm năng lực động, nghiên cứu xem xét tác động trung gian của định hướng sáng nghiệp và năng lực đổi mới trong việc hỗ trợ chuyển đổi số nâng cao năng lực cạnh tranh của các SME. Một cuộc khảo sát trên 512 SME ở Việt Nam xác nhận các mối quan hệ tích cực trong mô hình nghiên cứu bằng cách sử dụng phân tích mô hình cấu trúc bình phương nhỏ nhất từng phần (PLS-SEM). Kết quả nêu bật chuyển đổi số là yếu tố thay đổi cuộc chơi mang tính cạnh tranh dành cho các SME bị cản trở bởi những hạn chế về quy mô và nguồn lực; trong đó, vai trò trung gian của định hướng sáng nghiệp, và năng lực đổi mới cũng được khẳng định. Nghiên cứu này mang ý nghĩa chiến lược quan trọng liên quan đến việc tận dụng chuyển đổi số một cách toàn diện để xây dựng năng lực cạnh tranh của SME tại Việt Nam.

Tài liệu tham khảo

Adamik, A. & Nowicki, M. (2018), ‘Preparedness of companies for digital transformation and creating a competitive advantage in the age of Industry 4.0’, proceedings of the 12th International Conference on Business Excellence, Bucharest. doi: 10.2478/picbe-2018-0003.

Akbar, F., Bon, A.T.B. & Wadood, F. (2020), ‘The industrial revolution 4.0 and entrepreneurial orientation with innovation as mediation effect on the performance of Malaysian furniture industry: A proposed framework’, presentation at the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, Dubai, United Arab Emirates, March 10th-12th.

Amadasun, D.O.E. & Mutezo, A.T. (2022), ‘Effect of market-driven strategies on the competitive growth of SMEs in Lesotho’, Journal of Innovation and Entrepreneurship, 11(1), 21, DOI: 10.1186/s13731-022-00217-4.

Annamalah, S., Aravindan, K.L., Raman, M. & Paraman, P. (2022), ‘SME engagement with open innovation: Commitments and challenges towards collaborative innovation’, Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(3), DOI: 10.3390/joitmc8030146.

Appio, F.P., Frattini, F., Petruzzelli, A.M. & Neirotti, P. (2021), ‘Digital transformation and innovation management: A synthesis of existing research and an agenda for future studies’, Journal of Product Innovation Management, 38(1), 4-20, DOI: 10.1111/jpim.12562.

Azeem, M., Ahmed, M., Haider, S. & Sajjad, M. (2021), ‘Expanding competitive advantage through organizational culture, knowledge sharing and organizational innovation’, Technology in Society, 66, 101635, DOI: 10.1016/j.techsoc.2021.101635.

Benitez‐Amado, J., Llorens‐Montes, F.J. & Nieves Perez‐Arostegui, M. (2010), ‘Information technology‐enabled intrapreneurship culture and firm performance’, Industrial Management & Data Systems, 110(4), 550-566, DOI: 10.1108/02635571011039025.

Bresciani, S., Huarng, K.H., Malhotra, A. & Ferraris, A. (2021), ‘Digital transformation as a springboard for product, process and business model innovation’, Journal of Business Research, 128, 204-210.

Chanias, S. & Hess, T. (2016), ‘Understanding digital transformation strategy formation: Insights from Europe’s automotive industry’, presentation at Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS), Chiayi, Taiwan, June 27th - July 1st.

Chính phủ (2021), Nghị định 80/2021/NĐ-CP về Quy định chi tiết và hướng dẫn thi hành một số điều của Luật Hỗ trợ doanh nghiệp nhỏ và vừa, ban hành ngày 26 tháng 08 năm 2021.

Clohessy, T., Treiblmaier, H., Acton, T. & Rogers, N. (2020), ‘Antecedents of blockchain adoption: An integrative framework’, Strategic Change, 29(5), 501-515, DOI: 10.1002/jsc.2360.

DP Tran, K., Vo TN, T. & Thai NB, T. (2023), ‘The effect of innovation on competitive advantage and SMEs performance in Vietnam: the moderating role of customer orientation’, International Journal of Innovation Science, Vol. ahead-of-print (No. ahead-of-print).

Dutot, V. & Bergeron, F. (2016), ‘From strategic orientation to social media orientation’, Journal of small business and enterprise development, 23(4), 1165-1190, DOI: 10.1108/jsbed-11-2015-0160.

Filotto, U., Caratelli, M. & Fornezza, F. (2021), ‘Shaping the digital transformation of the retail banking industry: Empirical evidence from Italy’, European Management Journal, 39(3), 366-375.

Fornell, C. & Larcker, D.F. (2018), ‘Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error’, Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50, DOI: 10.1177/002224378101800104.

Ha, S.T., Lo, M.C., Suaidi, M.K., Mohamad, A.A. & Razak, Z.B. (2021), ‘Knowledge management process, entrepreneurial orientation, and performance in SMEs: Evidence from an emerging economy’, Sustainability, 13(17), 9791-9806, DOI: 10.3390/su13179791.

Hair Jr, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C. & Sarstedt, M., (2016), A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM), Washington DC: Sage publications.

Hang, N.P.T., Nguyen, M.L.T. & Le, T.T.H. (2023), ‘Digital transformation affecting sustainable development: A case of small and medium enterprises during the Covid-19 pandemic’, Emerging Science Journal, 7, 238-250.

Jafari-Sadeghi, V., Amoozad Mahdiraji, H., Alam, G.M. & Mazzoleni, A. (2023), ‘Entrepreneurs as strategic transformation managers: Exploring micro-foundations of digital transformation in small and medium internationalisers’, Journal of Business Research, 154, 113287, DOI: 10.1016/j.jbusres.2022.08.051.

Kiyabo, K. & Isaga, N. (2020), ‘Entrepreneurial orientation, competitive advantage, and SMEs’ performance: application of firm growth and personal wealth measures’, Journal of Innovation and Entrepreneurship, 9(1), 1-15, DOI: 10.1186/s13731-020-00123-7.

Leão, P. & da Silva, M.M. (2021), ‘Impacts of digital transformation on firms’ competitive advantages: A systematic literature review’, Strategic Change, 30(5), 421-441, DOI: 10.1002/jsc.2459.

Love, J.H. & Roper, S. (2015), ‘SME innovation, exporting and growth: A review of existing evidence’, International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 33(1), 28-48, DOI: 10.1177/0266242614550190.

Nasiri, M., Ukko, J., Saunila, M. & Rantala, T. (2020), ‘Managing the digital supply chain: The role of smart technologies’, Technovation, 96-97, 102121, DOI: 10.1016/j.technovation.2020.102121.

Nguyễn Thành Long & Lê Nguyễn Hậu (2018), ‘Tác động của định hướng sáng nghiệp đối với thành quả hoạt động của doanh nghiệp vừa và nhỏ: một nghiên cứu ở Việt Nam’, Tạp chí nghiên cứu Kinh tế và Kinh doanh Châu Á, 1, 5-20.

Nunnally, J.C. & Bernstein, I. (1994), ‘The assessment of reliability’, Psychometric theory, 3(1), 248-292.

Odoom, R. & Mensah, P. (2019), ‘Brand orientation and brand performance in SMEs’, Management Research Review, 42(1), 155-171, DOI: 10.1108/mrr-12-2017-0441.

Ordóñez de Pablos, P. (2024), ‘Editorial: “Digital transformation, innovation and competitiveness: some insights from Asia”’, Journal of Science and Technology Policy Management, 15(1), 1-5, DOI: 10.1108/jstpm-01-2024-222.

Preacher, K.J., Rucker, D.D. & Hayes, A.F. (2007), ‘Addressing moderated mediation hypotheses: Theory, methods, and prescriptions’, Multivariate Behav Res, 42(1), 185-227, DOI: 10.1080/00273170701341316.

Ritala, P., Baiyere, A., Hughes, M. & Kraus, S. (2021), ‘Digital strategy implementation: The role of individual entrepreneurial orientation and relational capital’, Technological Forecasting and Social Change, 171, 120961, DOI: 10.1016/j.techfore.2021.120961.

Sahut, J.M., Iandoli, L. & Teulon, F. (2019), ‘The age of digital entrepreneurship’, Small Business Economics, 56(3), 1159-1169, DOI: 10.1007/s11187-019-00260-8.

Savitri, E., Dp, E.N. & Syahza, A. (2021), ‘Can innovation mediate the effect of adaptability, entrepreneurial orientation on business performance?’, Management Science Letters, 11(8), 2301-2312, DOI: 10.5267/j.msl.2021.3.014.

Sawaean, F.A.A. & Ali, K.A.M. (2020), ‘The impact of entrepreneurial leadership and learning orientation on organizational performance of SMEs: The mediating role of innovation capacity’, Management Science Letters, 10(2), 369-380, DOI: 10.5267/j.msl.2019.8.033.

Singh, S.K., Chen, J., Del Giudice, M. & El-Kassar, A.N. (2019), ‘Environmental ethics, environmental performance, and competitive advantage: Role of environmental training’, Technological Forecasting and Social Change, 146, 203-211, DOI: 10.1016/j.techfore.2019.05.032.

Stone, M. (2018), ‘Cross‐validatory choice and assessment of statistical predictions’, Journal of the Royal Statistical Society: Series B (Methodological), 36(2), 111-133, DOI: 10.1111/j.2517-6161.1974.tb00994.x.

Sungthong, S., Aujirapongpan, S. & Meesook, K. (2023), ‘Exploring the relationship between entrepreneurial orientation, innovation and financial performance: The mediating role of absorptive capacity and technological innovation capability’, ABAC Journal, 43(4), 258-275, DOI: 10.59865/abacj.2023.49.

Truong, T.N.X. (2022), ‘Adopting digital transformation in small and medium enterprises: An empirical model of Influencing factorsbased on TOE-TAM integrated’, Journal of Financial-Marketing Research, 13(6), 45-57.

Vy, N.N.T., Luu, T.Q. & Wong, W.K. (2023), ‘Impact of globalisation on innovation of small and medium enterprises in Vietnam’, Asian Academy of Management Journal, 28(1), 81-112.

Zhang, Y., Ma, X., Pang, J., Xing, H. & Wang, J. (2023), ‘The impact of digital transformation of manufacturing on corporate performance - The mediating effect of business model innovation and the moderating effect of innovation capability’, Research in International Business and Finance, 64, 101890, DOI: 10.1016/j.ribaf.2023.101890.

Tải xuống

Đã Xuất bản

29-03-2024

Cách trích dẫn

Bùi Thành, K. (2024). Khám phá vai trò trung gian của năng lực đổi mới và định hướng sáng nghiệp trong ảnh hưởng của chuyển đổi số đối với năng lực cạnh tranh của doanh nghiệp nhỏ và vừa. Tạp Chí Kinh Tế Và Phát triển, (321(2), 70–78. Truy vấn từ http://js.ktpt.edu.vn/index.php/jed/article/view/1581